Jézus-ima rózsafüzér
2012.01.20. 12:45
Hazai görögkatolikus körökben létezik a Jézus-ima imádkozásának egy sajátos változata, a "Jézus-ima olvasója". Ez a hagyományos rózsafüzér és a Jézus-ima recitálásának kombinációja. Mind szóbeli imának, mind pedig elmélkedő imádságnak is alkalmas ebben a formában, de szemlélődésként természetesen nem. Végezhető egyéni módon illetve közösségileg is. Az imádkozás módja, öt tizedes hagyományos (római katolikus) rózsafüzérre:
- Keresztre: Hiszekegy
- Nagy szemekre: Miatyánk
- Kis szemekre: Jézus-ima
- Tizedek, illetve a bevezető három szem lezárásaként: Dicsőség
Hiszekegy: Hagyományosan görögkatolikusok nem az Apostoli, hanem a Nikaia–konstantinápolyi hitvallást imádkozzák, méghozzá egy korábbi, talán ízesebb fordítás szerint, mint ami a latin rítusban hivatalosan érvényben van. (Lásd alább.)
Miatyánk: A görögkatolikusok is az ökumenikus fordítású miatyánkot imádkozzák, azonban záró doxológiája a bizánci hagyományt követi:
"Mert Tied az ország, a hatalom és a dicsőség,
Atya és Fiú és Szentlélek,
most és mindenkor és örökkön-örökké!"
Jézus-ima: Kollektív imádkozás esetén a következőképpen mondják:
Előimádkozó: "Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia,"
Nép: "könyörülj rajtam, bűnösön!"
Dicsőség: A kis doxológia is a bizánci (görög) szöveg fordítása, némileg különbözik a latin rítusútól:
"Dicsőség az Atyának és Fiúnak és Szentléleknek,
most és mindenkor és örökkön-örökké!"
Nikaia–konstantinápolyi hitvallás görögkatolikus szövege:
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek, minden látható és láthatatlan dolgoknak teremtőjében.
...És az egy Úrban, Krisztus Jézusban, Isten egyszülött Fiában, ki az Atyától öröktől fogva született, világosság világosságtól, igaz Isten igaz Istentől, aki született és nem teremtetett, ki az Atyával egyvalóságú, ki által mindenek lettek.
Aki miérettünk, emberekért és a mi üdvösségünkért mennyből alászállott és megtestesült a Szentlélektől és Szűz Máriától, és emberré lett.
És megfeszíttetett miérettünk Poncius Pilátus alatt és szenvedett és eltemettetett és feltámadott harmadnapon az Írások szerint.
És fölment a mennyekbe és ül az Atyának jobbján; és ismét eljövend dicsőséggel ítélni eleveneket és holtakat, és az ő országának nem lesz vége.
...És a Szentlélekben, Urunkban és Elevenítőnkben, ki az Atyától és Fiútól származik, ki az Atyával és Fiúval együtt imádtatik és dicsőíttetik, ki szólott a próféták által.
Hiszek egy, szent, katolikus és apostoli Anyaszentegyházban. Vallok egy keresztséget a bűnök bocsánatára. Várom a holtak föltámadását és a jövendő örök életet.
Ámen.
Szerző: andronikos
4 komment
Címkék: JÉZUS-IMA ELMÉLKEDÉS IMA RÓZSAFÜZÉR GÖRÖGKATOLIKUS MIATYÁNK HISZEKEGY DICSŐSÉG HITVALLÁS RÓMAI KATOLIKUS BOLT CSOTKI
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Chotki (törölt) 2012.01.23. 15:08:13
andronikos · http://andronikosz.blogspot.hu/ 2012.01.24. 16:28:47
Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2013.05.30. 22:53:21
Régi, de hátha még érdekel valakit: ez kevésbé szabályozott, mint a rózsafüzér a latin rítusban. Nem tragédia, ha nem mondunk, de természetesen lehet. Nincs olyan, hogy kell-e ezt vagy azt. A lényeg itt az, hogy a csotki morzsolgatása az imára fordítja figyelmünket.
Igazság szerint nem szoktak mást imát sem mondani rá, mint a Jézus imát. Persze ezt sem tiltja semmi, de a Jézus imának valahol fontos része a monotonitás, és saját tapasztalatom szerint célszerű ezt nem megtörni.
De a lényeg továbbra is az ima! Szinte mindegy a mód, csak fordítsuk a figyelmünket az Istenre!
(És nem idevágóan: nagyon tetszik az oldal!)
Varga Zoltan 2017.01.26. 16:06:56
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal
Utolsó kommentek