A Jézus-ima az Evangéliumban

2012.01.07. 18:42

Bible.jpgJézus maga mondott tanítványainak arról "egy példabeszédet hogy szüntelen kell imádkozni, és nem szabad belefáradni." (Lk 18,1)  Ezt a tanítást komolyan vették az első keresztények, Szent Pál is írja a tesszaloniki közösségnek, hogy: "Szüntelenül imádkozzatok!" (1Tessz 5,17)

Szüntelenül imádkozni csak rövid imával lehet, ha azt a rövid imát szüntelenül ismételjük. Ez az ima Jézus Krisztus neve, "mert más név nem is adatott az embereknek" (ApCsel 4,12). Jézus maga is mondja: "bármit kértek az én nevemben, én megteszem azt" (Jn 14,13).

Tanítványai ezt meg is tapasztalhatták. Amikor közeledett Jézus a kolduló vak Bartimeushoz, az "elkezdett kiáltozni : Jézus, Dávid Fia, könyörülj rajtam!" (Mk 10,47) Jézus pedig látóvá tette őt.

Bartimeus fohásza lett a Jézus-ima egyik alapja. A fohász Péter tanúságtételével egészült ki: "Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia!" (Mt 16,16). 

Az ima a vámos és farizeus történetéből ismert vámos őszinte, bűnbánó imájával teljesedik ki: "Istenem! Légy irgalmas nekem, bűnösnek!" (Lk 18,13)

A Jézus-ima az Evangélium gyümölcse.

  

Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam, bűnösön!

Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam, bűnösön!

Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam, bűnösön!

Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam, bűnösön!

Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam, ...!

Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj rajtam, ...!

Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj ...!

Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, könyörülj ...!

Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, ...!

Uram, Jézus Krisztus, Isten Fia, ...!

Uram, Jézus Krisztus, ...!

Uram, Jézus Krisztus, ...!

Uram, ...!

Uram, ...! 

...!

...!

A bejegyzés trackback címe:

https://hesykhia.blog.hu/api/trackback/id/tr663526823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Chotki (törölt) 2012.01.10. 16:52:29

Ez az összefoglaló a szentírási alapokról nagyon tetszik. a chotki oldalon én is írok a szentírási alapokról, pontosabban inkább beidézem a vonatkozó szakaszokat az Újszövetségből.

Azért a NÉV mint ima, nem ritka más vallásokban sem, pl. az iszlámban (Allah 99 neve),vagy a hinduizmusban. A katolikus egyházban a ferences Sziénai Szent Bernardin terjesztette Jézus Neve tiszteletét Kapisztrán Szent Jánossal együtt, mindketten sok földet bejártak, feltehetően találkoztak a Jézus-ima gyakorlatával a keleti kereszténységben.
Van némi közös vonás a Jézus-ima felépítése és az "Üdvözlégy" második része között is, ha megfigyeled.
A Jezsuita Xavéri Szent Ferenc is a Jézus-ima szavaival az ajkán halt meg.

Természetesen egyetértek azzal, hogy más alapokon nyugszik a Jézus-ima, mint egy mantra, de nem zárom ki, hogy nem adott ötletet a távol-kelet a közel-keleti sivatagi atyáknak. A más alap maga Jézus személye, akihez szól - ez egy "szemkontaktus-ima" ha lehet ilyent mondani, Jézus isteni jelenlétére figyelünk. A mantra inkább személytelen, de az is levihet a mélybe - ahol végül is találkozhat a hindu mantrázó is a Teremtő-vel,Aki minden teremtmény mélyén ott van. (még a fákban és kövekben is, természetesen másként mint az emberi személy legmélyén.)

andronikos · http://andronikosz.blogspot.hu/ 2012.01.10. 17:29:45

@Chotki:
Igen, ez a mantra dolog ez érdekes összefüggés.

Én úgy gondolom, hogy ez a mantrázás ez egy közös szellemi öröksége a Kelet-Mediterrán térségnek és Ázsiának. Jézus "Abba".nak szólította az Atyát, és ezt imádkozva "mantrázott". A tanítványainak pedig ő adta tovább.

De az biztosnak tűnik, hogy az apostoli kor után már nem érte keleti befolyás a Jézus imát. Na persze ez sem teljesen 100% csak majdnem.

Volt ilyen vita iszlám-buddhista viszonylatban is. Sokáig azt hitték, hogy szufizmus a buddhizmus hatására alakult ki. Aztán mostanára úgy tűnik beigazolódott, hogy nem, ez az iszlám saját belső fejlődése. Az emberek egymástól függetlenül is hasonlóra jutnak, ha a spiritualitás útjára lépnek.